Executive Decision
#1
Ein ganz abstraktes Bietspiel, dass mir mein Kollegen empfohlen (und ausgeliehen) hat:

http://boardgamegeek.com/boardgame/1518/...e-decision

Habt Ihr Lust auf eine Runde (mit unserem GameJudge)?

Gamejudge

Mitspieler:
VolkoV, sts, Thraxas, Stefan
Lästige Signaturen kann man unter Benutzer-CP Arrow Optionen ändern Arrow Signatur aller Benutzer in den Beiträgen anzeigen ausschalten.
Homepage Suchen Zitieren

#2
SETUP
Players decide how many months will constitute a game. Generally a game consists of 12 months; however, beginners may prefer a shorter game until they become familiar with the play.
Each player receives a Tally sheet and the following amount of money:
2 players -$ 900
3 players -$600
4 players -$450
5 players -$350
6 players -$300
One player is chosen to be the Broker; throughout the game, he handles the Raw Material Certificates and money and posts the current Market Prices on the Price Level Board (which is easily erased with a tissue or paper towel).

PLAY
Each month of play consists of:
1.Purchasing Raw Materials which are used in
2. Manufacturing the products of your choice and
3. Selling the Finished Goods in an attempt to make the greatest profits for your corporation.

MONTH I (January) consists of the following, in order:
I. PURCHASING RAW MATERIAL CERTIFICATES. After consulting the Price Level Board (Opening Price column and Market Calculator), each player enters his January order for Raw Materials in the Bid columns on his Tally sheet -secretly recording how many units of each grade he wishes to purchase and the price per unit he is willing to pay. The minimum bid price a player may bid for a grade of Raw Materials is the price that grade would change to if only that player ordered it.

A player may order any or all of the three different grades of Materials but his entire order may not exceed the following:
Number of Players Total Per Player
2 18 units
3 12 units
4 9 Units
5 7 units
6 6 Units
When two play, no player may order more than 12 units of one grade of MaterIal.

When all bids have been recorded. each player, in turn. announces how many units of X-FINE Material he has ordered. Broker totals announced units and consults Market Calculator (Raw Materials section) for price change. Amount shown on Calculator is added to or subtracted from Opening Price and resulting Market Price for X-FINE is posted in January column of Price Level Board. Market Prices for FINE and STANDARD Materials are then determined in the same manner.

Raw Material prices never drop below $1 per unit. If Market Calculator indicates that a particular Raw Material will drop to $0 or below, the Market Price of that Material is stabilized at $1 until demand forces the price up again.

After the current Market Prices have been posted, each player determines which Raw Materials he has been successful in purchasing according to the following chart:
PLAYER'S BID PLAYER'S PURCHASE
Equal to or higher than Market Price All Units at Bid Price
Lower than Market Price No Units

After adjusting his Tally sheet by crossing out any unsuccessful bids, each player totals his purchases, pays the Broker and receives one Raw Material Certificate for each unit purchased. These Certificates are placed face up in front of player so all other players may see them.


If a player does not have sufficient funds to pay the Broker for the total amount of his purchase, he is prohibited from buying any Raw Materials in that month.



2. MANUFACTURING. After consulting the Production Chart on the Price Level Board, each player secretly decides on the amounts and kinds of Finished Goods he intends to manufacture from the Raw Materials he has on hand.
Three units of Raw Material are required to manufacture one unit of Finished Goods as shown on Production Chart. If a player is unable to supply the Raw Materials specified on the Chart, he may still manufacture his Goods by substituting an equal number of units of another Raw Material. He may either substitute X -FINE for FINE or FINE for STANDARD; these are the only substitutions permitted.


3. SELLING THE FINISHED GOODS. After consulting the Price Level Board (Opening Price column and Market Calculator), each player enters his January offering of Finished Goods in the Bid columns of his Tally sheet secretly recording how many units of each of the Finished Goods he wishes to sell and the price per unit he is willing to accept. A player may not offer more units of Finished Goods than he is able to manufacture from Raw Materials he has on hand.

After all players have entered their bids, Market Prices for the Finished Goods are determined in same manner as for Purchasing Raw Material Certificates except that Finished Goods section of Market Calculator is used.

After Market Prices have been posted, each player determines which finished Goods he has succeeded in selling according to the following chart:
PLAYER'S BID GOODS SOLD
Equal to or lower than Market Price All Units at Bid Price
Higher than Market Price No Units


After adjusting their Tally sheets by crossing out any overestimated bids, players total their sales. The Broker pays each player for units sold and collects the Raw Materials Certificates used in manufacturing the sold Goods.

If a player has offered more units of Finished Goods than he is able to manufacture from his Raw Materials, he is prohibited from selling any Finished Goods in the month. Also, all of his offerings of Finished Goods are disregarded in determining the Market Prices for that month.



ALL OTHER MONTHS. Each month players purchase Raw Material Certificates, manufacture and sell the Finished Goods in the same manner as for January. When determining the current Market Prices, amounts shown on the market calcualtor are added or subtracted from the previous months's Market Price.


ENDING THE GAME
Whe the number of months agreed upon has been reached, players sell any unused Raw Material Certificates to the Broker at the final month's market price. The player who has made the most profit for their corporation is the winner.

VARIATIONS
When players become familiar with the basic game, they may wish to try the following variations (which may be used separately or together):

VARIA TION I: PURCHASING RAW MATERIAL CERTIFICATES.
If a player does not have sufficient funds to pay for the total amount of his purchase, he must take a loan from the Broker. Loans are made only in increments of $100 ($100, $200, $300, etc.). A player may only borrow enough to cover the remainder of his payment.
A record of all loans is kept by the Broker and, at the end of the game, he collectcs $125 for each $100 borrowed.

VARIATION 2: PURCHASING RAW MATERIAL CERTIFICATES. If a player's bid is lower than Market Price, he is not successful in purchasing his entire order of that grade. He may, however, purchase some of that order at his bid price. He loses one unit for each dollar his Bid Price is below the Market Price.





Angehängte Dateien
.jpg   ed.jpg (Größe: 92,08 KB / Downloads: 106)
Lästige Signaturen kann man unter Benutzer-CP Arrow Optionen ändern Arrow Signatur aller Benutzer in den Beiträgen anzeigen ausschalten.
Homepage Suchen Zitieren

#3
Wir haben es gestern in der Brettspiel-Version mal angespielt. Ich fand es sehr interessant und pushe deshalb das Thema nochmal. Der Aufwand pro Zug ist auch vergleichsweise gering, man muss nur je zweimal drei Zahlenpaar aufschreiben...
Lästige Signaturen kann man unter Benutzer-CP Arrow Optionen ändern Arrow Signatur aller Benutzer in den Beiträgen anzeigen ausschalten.
Homepage Suchen Zitieren

#4
Hm... wie würden wir denn die Zugregeln/Frequenz machen? Also wieviele Züge pro Tag/Woche/Zeitraum wären wünschenswert?
Homepage Suchen Zitieren

#5
Ich habe den Gamejudge so programmiert, dass er nach dem Post des letzten registrierten Users alle Züge veröffentlicht - wir können also so schnell oder langsam spielen, wie wir gerade Lust und Zeit haben.
Lästige Signaturen kann man unter Benutzer-CP Arrow Optionen ändern Arrow Signatur aller Benutzer in den Beiträgen anzeigen ausschalten.
Homepage Suchen Zitieren

#6
Warum sind diese doofen Regeln immer alle auf englisch? Das ist so anstrengend. Sad
Gruß
Jörg Schwarz
Suchen Zitieren

#7
Ich muss mal dran denken, die deutsche Übersetzung zu Hause einzuscannen.
Lästige Signaturen kann man unter Benutzer-CP Arrow Optionen ändern Arrow Signatur aller Benutzer in den Beiträgen anzeigen ausschalten.
Homepage Suchen Zitieren

#8
Diese Woche bin ich raus,
ab Montag wäre möglich.
 .  
Suchen Zitieren

#9
(24.08.2011, 13:30)VolkoV schrieb: Ich muss mal dran denken, die deutsche Übersetzung zu Hause einzuscannen.
Extra für mich. Das ist aber lieb. Dann schaue ich mal, das ich ab nächste Woche auch mit von der Partie wäre.
Gruß
Jörg Schwarz
Suchen Zitieren

#10
Ich habe oben den Gamejudge-Link eingefügt. Da wir vier Spieler sind (ja Jörg - ich habe Dich einfach angenommen, ohne dass ich dazu gekommen bin, die deutschen Regeln zu scannen), Dürfen insgesamt maximal 9 Einheiten X-Fine, Fine oder Standard geordert werden. Die Notation ist:

X:3 zu 40
F:3 zu 30
S:3 zu 20

Das würde bedeuten, dass ich je drei Einheiten zum aktuellen Startkurs kaufen würde - wenn er nicht darüber steigt. Der Trick ist es, gut abzuschätzen, inwieweit die Nachfrage aller Spieler den Preis senkt oder anhebt. Bietet man zu wenig, darf man gar nicht kaufen, bietet man zu viel, bekommt man die Ware viel zu teuer.

Spielstand

Spieler
Stefan $=450 X=0 F=0 S=0
sts $=450 X=0 F=0 S=0
Thraxas $=450 X=0 F=0 S=0
VolkoV $=450 X=0 F=0 S=0

Kurse Rohmaterialien
X=40
F=30
S=20

Kurse fertige Güter
A=140
B=115
C=90
Lästige Signaturen kann man unter Benutzer-CP Arrow Optionen ändern Arrow Signatur aller Benutzer in den Beiträgen anzeigen ausschalten.
Homepage Suchen Zitieren

#11
Ich kann den boardgamegeek nicht von der Firma aus öffnen,
kann mir wer die Regeln per pdf zumailen?
 .  
Suchen Zitieren

#12
Die Regeln stehen doch oben im 2. Post.
Lästige Signaturen kann man unter Benutzer-CP Arrow Optionen ändern Arrow Signatur aller Benutzer in den Beiträgen anzeigen ausschalten.
Homepage Suchen Zitieren

#13
OK - gesehen und Zug gepostet.
Eigentlich würden mir ja plastischere Objekte besser gefallen...
zum Beispiel:
Eisen, Holz, Seile
Schwerter: 2 Eisen, 1 Holz
Armbrust: 1 Eisen, 1 Holz, 1 Seil
Bogen: 1 Holz, 2 Seil
 .  
Suchen Zitieren

#14
Das Substituieren ist dann aber sehr schwer zu erklären. "Ich baue eine Armbrust aus zwei Eisen und 1 Holz"...
Lästige Signaturen kann man unter Benutzer-CP Arrow Optionen ändern Arrow Signatur aller Benutzer in den Beiträgen anzeigen ausschalten.
Homepage Suchen Zitieren

#15
Sehne aus Stahldraht Wink
 .  
Suchen Zitieren

#16
Das Problem sind halt die beiden erlaubten Substitutionen von X->F und von F->S. Damit musst Du für X,F,S,A,B,C Dinge finden, die sich so zusammenstellen lassen:

A=3X=2X+F
B=1X+1F+1S=2X+1F=2X+1S=1X+2F
C=1F+2S=2F+1S=3F

Vor allem für B und C muss es da also etwas sehr universell herstellbares sein. Alternativ redest Du halt weiter von etwas abstrakten wie "Eisen, Stahl, Titanium" und im Ergebnis von "Schwert, Schwert+1, Schwert+2" - da ist es mir aber ganz abstrakt lieber.
Lästige Signaturen kann man unter Benutzer-CP Arrow Optionen ändern Arrow Signatur aller Benutzer in den Beiträgen anzeigen ausschalten.
Homepage Suchen Zitieren

#17
Habe ich das richtig verstanden, das man bei vier Spielern nicht mehr als 9 Einheiten von einer Sorte erwerben kann?
Also theoretisch insgesamt 27 Einheiten in einem Zug kaufen könnte?
Ich habe jetzt einfach mal was gemacht, mal sehen, was bei rauskommt. Very Happy
Gruß
Jörg Schwarz
Suchen Zitieren

#18
Solange Stefan noch nicht gezogen hat: Ich möchte auch mitspielen, geht das noch?
Suchen Zitieren

#19
@Jörg:
"...but his entire order may not exceed the following: 4 Players -> 9 Units"

Also in Summe max 9 Einheiten. Ich warte dann mal noch mit meinem Zug.
Homepage Suchen Zitieren

#20
Klar - ich schalte Dich gleich frei - moment.
Lästige Signaturen kann man unter Benutzer-CP Arrow Optionen ändern Arrow Signatur aller Benutzer in den Beiträgen anzeigen ausschalten.
Homepage Suchen Zitieren



Gehe zu:


Benutzer, die gerade dieses Thema anschauen: 1 Gast/Gäste